U.KANDERS: Kas ir Zinātnieku & Skolēnu Mentoringa Programmas Misija, tās Mērķi, Uzdevumi un Ietekme
Kas ir Zinātnieku & Skolēnu Mentoringa Programmas Misija, tās Mērķi, Uzdevumi un Ietekme
MISIJA.
Zinātnieku & Skolēnu Mentoringa Programmas (Z&S-MP) misija pēc savas būtības ir vienkārša un sirsnīga saruna starp Skolēnu un Zinātnieku: Skolēns jautā un Zinātnieks atbild, Zinātnieks jautā un Skolēns atbild. Tā ir abpusēji ieinteresēta diskusija starp divām zinātkārām personām, kuras viena otru iedvesmo un dāsni dalās ar savu pieredzi. Pareizi organizētai Z&S-MP vajadzētu funkcionēt ciešā sazobē ar tradicionālo skolu izglītības sistēmu, paverot tai durvis uz citādi grūti aizsniedzamiem mentālajiem apvāršņiem, kā arī palīdzēt skolēniem un skolotājiem pārvarēt nereti rutīnā iestrēgušo mācību procesu, kas abām pusēm vairāk atgādina klaušu darbus, bet ne priecīgu jaunradi.
MĒRĶIS.
Z&S-MP mērķis ir būtiski uzlabot skolu akadēmisko klimatu, kas vispirms ietver attieksmi pret mācību darbu, rosināt zinātkāri un pat mentālas slāpes pēc zināšanām, pēc izpratnes par procesiem dabā un sabiedrībā. Tādējādi Z&S-MP mērķis ir padarīt moderno zinātni pieejamu un saprotamu skolēniem un viņu vecākiem, un tādējādi iesaistot diskusijā plašus sabiedrības slāņus. Z&S-MP dod iespēju skolēniem, viņu priekšmetu skolotājiem un vecākiem personiski kontaktēt ar harizmātiskiem praktizējošiem zinātniekiem, kas pārstāv plašu zinātņu spektru.
UZDEVUMI.
Z&S-MP mērķu sasniegšana tiek balstīta uz konkrēti definētu uzdevumu izpildi. Uzdevumi var būt ļoti daudzveidīgi - gan saturiskā vai metodiskā ziņā, gan aizraujoši eksperimenti vai matemātiskā modelēšana, gan teorētiski un abstrakti domu dziļumi vai konkrēti aprēķini. Kā viegli noprotams, uzdevumu specifika lielā mērā ir atkarīgi no zinātņu jomas un tās apguves dziļuma. Sevišķi plašs izpildāmo un apgūstamo uzdevumu spektrs ir izveidojams dabas zinātņu jomā. Tematiski tie var iesākties ar fenomenu skaidrošanu un izpratnes veidošanu, kas balstīta uz skolēna ikdienas pieredzi, proti, cilvēku maņai (kā tauste, redze, dzirde, oža un garša) aizsniedzamiem fenomeniem, bet turpinājumā iesniedzoties kvantu mehānikas dziļumos, kas tālu pārsniedz cilvēka ikdienas pieredzes iespējas.
IETEKME.
Z&S-MP izpilde lielā mērā balstās uz zinātnieku brīvprātīgo darbu. Neraugoties uz to, ka Z&S-MP izmaksu ziņā attiecībā pret valsts budžetu ir nesalīdzināmi saudzīgāka par tradicionālo skolu izglītības sistēmu, veiksmīgi fokusēta Z&S-MP var attīstīt milzīgu mentāli-akadēmisko potenciālu un atstāt būtisku ietekmi uz visu skolu izglītības procesu kopumā. Z&S-MP ietekmes spēks slēpjas skolēna un zinātnieka sinerģijas fenomenā. Z&S-MP izpilde tiek balstīta uz neformālām skolēnu-zinātnieku attiecībām psiholoģiski saderīgā un abpusēji labvēlīgā atmosfērā. Skolēni var brīvi un nepiespiesti jautāt un saņemt ātras atbildes, viņi var diskutēt un apspriest visdažādākos tematus, kas saturiski tālu var pārsniegt skolu programmās iekļautos tematus. Tanī pat laikā "tuvumā" esošajiem priekšmetu skolotājiem aizvien būs iespēja šādus brīvus domu lidojumus piebremzēt un piezemēt, atgriežot skolēnu un zinātnieku skolu programmai pietuvinātā tematikā.
Nobela prēmijas laureāts Roberts Lefkovics dalās ar 10 zelta likumiem, kas iegūti mentora darbā pusgadsimta garumā, kad viņš tika mentorējis simtiem pētnieku.
Comments
Post a Comment