U.KANDERS: LABĀ ZIŅA IR TĀDA, KA TOMĒR VARĒSIM IZVEIDOT ZINĀTNIEKU & SKOLĒNU MENTORINGA PROGRAMMU SADARBĪBĀ AR SKOLA2030
LU zinātnieku diskusija pastnieka lu.petnieki@lu.lv auditorijā: Diskusija vēl turpinās, Daži steidzīgi komentāros izteikto ideju kopsavilkumi, tikpat steidzīgi un karsti starp-secinājumi
1. diskusija par Z&S-MP tematu aizsākās 19.III, pašreiz jau ir 22.III. Tātad mēs diskutējam jau 4 dienas. Caur lu.petnieki@lu.lv tika uzrunāts LU akadēmiskais kodols kopskaitā ap 800 zinātnieku ar lūgumu aizpildīt aptaujas anketu par gatavību piedalīties Zinātnieku & Skolēnu mentoringa programmā. Anketas aizpildīšana aiņems 22-25 s no Jūsu dārgā laika. Būšu augstākā mērā pateicīgs par šīm 25 s, ja tās rezultēsies aizpildītā un iesniegtā anketā. L ūgums anketu aizpildīt neatkarīgi no tā, vai Jūs sakāt "JĀ" vai "NĒ" mentoringa programmai, arī sekunžu skaits no tā nemainīsies. Arī tiem, kas teiks kategorisku "NĒ", nekādas sekas vai vajāšanas neiestāsies. Pašreiz RFC kontā ir saņemtas 53 anketas, no kurām tikai 2 anketās ir noraidīta līdzdalība MP, proti, pateikts "NĒ". Visiem tiem paldies par izpratni un tām 25 s.
2. Diskusijā par Zinātnieku & Skolēnu mentoringa programmu ir piedalījušies 35 zinātnieku, pētnieku vai mācību spēku, skat. att. zemāk. Visiem Diskusantiem par to īpašs paldies - par iedziļināšanaos problēmā un par sava redzējuma formulēšanu komentārā, kas aizņem daudz vairāk par 25 s.
Vairāku diskusantu viedoklis nav vienkārši abstraksts prāta auglis par skolu un skolotājiem, bet reālā praktiskās dzīves pieredzē balstīts atzinums par skolā notiekošo no vecāku-vecvecāku pozīcijām, paši iepazinuši skolu akadēmisko klimatu. Tika minēts par mācību darba sānceļiem un strupceļiem, kā arī bija skaudri izteikumi par kompetenču izglītības reformu un sagaidāmo galarezultātu.
3. Pēc noklusējuma šī diskusija ir izvērtusies LU epasta tīklā galvenokārt starp epasta kontu @lu.lv īpašniekiem. Tūlīt jātazīmē, ka neatkarīgi no tā, vai epasta kontu saimnieks (host) uztur vai neuztur tā saucamo "conversation mode", diskusija pārvēršas par epasta vēstuļu futbolu. Tā saucamie "To-Re-Re-For" pavedieni sapinas, un drīz vien diskusantiem jau ir reālas grūtības izsekot tam, kas diskusiju ir iesācis, un kas kuru atbalsta, vai kas ar kuru polimizē. Ierosinu šo ļoti vajadzīgo diskusiju par Mentoringa Programmu pārcelt uz RFC-Blogu, kas ir viegli pārskatāms no jebkura Zemeslodes p-ta. RFC-Blogā ir izkārtoti desmitiem Z&S-MP veltītu tematu viegli pārskatāmā veidā. Tikpat ērti un vienkārši varam ierakstīt savu komentāru gan par primāro postu, gan arī komentēt sekundāros posta komentārus, utt. Tas ir vienkārši, ērti un pārskatāmi epastu futbola vietā. You are welcome to the RFC-Blog!
4. Epastu dzenāšana ir laba lieta tikmēr, kamēr mums ir nepieciešama intīma vai konfidenciāla saziņa asinhronā režīmā. Kā tikko tiek uzsākta diskusija par sabiedrībai aktuālu tēmu, tā epasta formāts ir uzskatāms par nepiemērotu šādai tik svarīgai domu apmaiņai. Ierosinu Z&S-MP diskusijā izteikto komentāru autoriem pārcelt savus tik tiešām gudros un aktuālos komentārus uz RFC-Blogu atbilstoši bloga postam "PAR IESPĒJU IZVEIDOT ZINĀTNIEKU & SKOLĒNU MENTORINGA PROGRAMMU SADARBĪBĀ AR SKOLA2030" , vai arī varat komentēt kādu citu tematiski tuvu bloga postu. Ne tikai Zinātniekiem, bet ikvienam, kuram ir ko svarīgu pavēstīt, ir ļoti vienkārši RFC-Blogā publicēt pašam savu postu un uzsākt pavisam jaunu diskusiju par sev svarīgu tematu. Kā to izdarīt? Uzrakstīt savu svarīgo ideju un nosūtīt to kā epastu RFC-Bloga adminim vai arī uz adresi - rfcfotonika@gmail.com.
5. Kāpēc man būtu vajadzīgs GOOGLE konts (piem., atvasinātais GMAIL konts), ja es jau lietoju @lu.lv?
Jautājums ir tieši par to, cik lielā mērā es cienu pats savu laiku un kā es vērtēju sava darba efektivitāti. Ja izmantojam metaforas, tad no p-ta A uz p-tu B var nokļūt, ejot kājām, braucot ar velo vai ekspresi, vai arī lidojot. Tas ir mūsu izvēles jautājums, kā es nokļūstu līdz p-tam B. Tam seko ļoti atšķirīgs laika patēriņš un iegūtais darba rezultāts. GOOGLE konta lietošana ir kaut kas līdzīgs ekspresim vai lidošanai salīdzinājumā ar kājām iešanu. GOOGLE konta lietošana tā īpašniekam dod piekļuvi pēc skaita līdz 80 un vairāk mākoņ-pakalpojumiem, no kuriem populārākie redzami zemāk att. Turpretim @lu.lv epasta konti ir un paliek instruments epastu futbola spēlēšanai. Arī laba lieta zināmos apstākļos, ja to prasa darba pienākumi
6. Lai mentora darbs patiešām būtu ērts, aizraujošs un produktīvs visādos aspektos, lai būtu izmantojami augstāk minētie G-konta īpašniekiem pieejamie 80 mākoņ-pakalpojumi, tad noteikti rekomendēju paralēli esošajam @lu.lv kontam izveidot savu G-kontu, @gmail.com, kas neprasīs vairāk laika par 15-20 s, skat. att. zemāk. Pēc tam iesākt ar Gmail, Drive, Calendar, G-Form, etc. pakalpojumu izmantošanu. G-konts noderēs arī tiem, kas sākotnēji nemaz neplānoja piedalīties Mentoringa Programmā.
7. Vismaz vienā aspektā esmu līdzīgs R.LEFKOWITZ-am, jo varu atsaukties uz pedagoģiskā darba pieredzi pus-gadsimta griezumā. Atšķirībā no R.LEFKOWITZ tā vienmēr nav bijusi mentorēšana tiešā veidā, tāpat manu mentees sarakstā nav Nobela laureātu. Taču ir cienījami fizikas jomas profesionāļi, ieskaitot PhD līmeni, arī dučiem juristu, un pavisam paradoksālā kārtā arī 4 ģenerāļi (kas atminēs šo ģenerālu conundrum un nosauks viņu vārdus, var pretendēt uz ļoti vērtīgām balvām). Spriežot pēc mūsu diskusijā izteiktajiem komentāriem (35 no 800 iespējamajiem), no iesniegtajām 53 anketām (no 800 iespējamajām), varam secināt, ka ar mentoringa lietām nav nemaz tik ļauni. Taču tanī pat laikā nākas atgādināt par lielo zivi, kura pūst no galvas. Tad nu tie, kas vēl tur rokā akmeni, lai mestu to uz skolām vai skolotājiem, noliekam tur, kur to paņēmām. Skolotāji, skolu vadība, izglītības jomas profesionāļi, IZM ierēdņi, un visbeidzot LR saeimas IKK locekļi ir LR augstskolu absolventi. Neapšaubāmi augstskolas ir lielās zivs galva. Ar to es gribu teikt, ka dalība Mentoringa Programmā pirmām kārtām ir nepieciešama pašiem zinātniekiem, jo arī aktierim ir vajadzīga dziļi ieinteresēta auditorija. Jā, un zināmā mērā tas būs noderīgi arī skolēniem. Palīdzēsim cits citam, lai atveseļotu un atkoptu akadēmisko vidi un klimatu, sākot ar skolām un visbeidzot ar augstskolām un universitātēm.
Comments
Post a Comment