I.LĀCIS: ZINĀTNIEKU&SKOLĒNU MENTORINGA PROGRAMMAI IR MILZĪGS POTENCIĀLS, KAS SALĪDZINĀMS AR E=mc^2

Nav Šaubu, ka Zinātnieku&Skolēnu Mentoringa Programmai ir Milzīgs 
 Akadēmiski-Mentālais Potenciāls, kas Salīdzināms Vienīgi  ar E=mc^2

 

LZA akadēmiķis, LU profesors Ivars Lācis




Šo rindu autors ir U.Kanders. Esmu centies pēc atmiņas kaut nedaudz ieskicēt to jautājumu loku un idejas, kas tika apspriestas apjomīgajā (77:13) telefon-intervijā ar I.Lāci. Jau šī teksta sākumā atzīšos, ka esmu I.Lāča studiju biedrs (LU, 1966-1971). Tāpēc daudzviet iztikšu bez Ivara akadēmisko titulu uzskaitīšanas un akadēmiskās etiķetes ievērošanas. Taču jaunajiem lasītājiem, jo sevišķi skolēniem, noderēs pavisam īss ieskats par to, kas ir Ivars Lācis.

 

Ivars Lācis ir viens no Latvijas akadēmisko aprindu smagsvariem, LZA akadēmiķis, LU profesors, LU eks-rektors, kurš savas valdīšanas laikā, 2000-2007, nevairījās veikt grūtas, bet universitātei ļoti nepieciešamas strukturālās reformas. Arī pēc "rektorēšanas perioda" Ivars turpina aktīvi darboties akadēmiskās vides pilnveidošanas jomā, viņš joprojām ir LU stipendiju fonda CEĻAMAIZE patrons. Ivars bija pirmais, kas no I.Ziedoņa fonda VIEGLI uzrunāja Latvijas sabiedrību, raksturoja pirmo fonda laureātu kategorijā TAUREŅU UZBRUKUMS, un pasniedza BALVU V.Kaščejevam. Utt., utt.

 

Šī posta ierobežotais apjoms neļauj turpināt uzskaitīt visu to, ko akadēmiskajā jomā Ivars ir paveicis. Par daudz ko no Ivara paveiktā var izlasīt, piem., Vikipēdijā ļoti koncentrēta veidā, bet daudzkārt plašāk un brīvākā stilā par Ivaru var izlasīt LU izdevumos, kā arī biogrāfiskajā izdevumā "Profesors IVARS LĀCIS", ISBN 9789934185038, ko sastādījuši viņa tuvākie "rektorēšanas perioda" līdzgaitnieki, kā arī pirms-un-pēc šī perioda darba biedri. Utt., utt.

 

Turpinājumā šeit pavisam īss fragmentārs atstāsts no nesen notikušās apjomīgās telefon-intervijas. Tā nebija safrizēta klasiska intervija, kā to varētu sagaidīt no diviem profesoriem parūkās cienījamos gados un ar iestīvinātu žabo izgreznotām krūtežām. Diskusija brīžiem pārsniedza rūpnieciskām iekārtām atļauto 80 db trokšņu līmeni, bet saturiski aptvēra izglītības jomas tematus, sākot ar pašu bērniem un mazbērniem, un pašreiz notiekošo skolu jaunatnes un augstskolu studentu izglītības sfērā. Pilnīgi skaidrs, ka Viktorijas laikmetā, 1837-1901, iedibinātās publiskās skološanas un izglītošanas paradigmas 21-gs darbojas neapmierinoši vai pat slikti. Pilnīgi skaidrs, ka interneta fenomens nav atnesis tikai spožu apgaismības periodu, bet nāk ar smagām paradumu maiņas blaknēm izglītībā, kas paradoksālā kārtā daudziem atsevišķiem indivīdiem beidzas ar iekapsulēšanos dezinformācijas burbuļos, kas ir ļaunāki par tā saucamajiem "tumšajiem viduslaikiem". Utt., utt.

 

Pats sevi es raksturotu ideju ģeneratoru, un lielā mērā arī kā pozitīvu sapņotāju, kam dažkārt pietrūkusi saķere ar raupjo zemes virsu. Turpretim Ivaram ir spēja satvert pat neprātīgas idejas, ja vien tajās ir kaut mazākais racionālais grauds, no kura varētu izšķilties kas noderīgs cilvēku ikdienas praktiskās dzīves pilnveidošanā. Citiem vārdiem, Ivars prot šādas gaistošas idejas notvert un piezemēt. Nolikt tās uz stingriem un racionāliem pamatiem. Pēc tam ir svarīgi piespiest ideju autorus atvēsināt savas galvas, un kad tas ir noticis, tad palīdzēt ideju autoriem pašiem uzsākt šādu cerīgu ideju strukturēšanu. Ivara vadībā tādējādi ir notverta arī šī Zinātnieku&Skolēnu Mentoringa Programmas (Z&S-MP) iedeja, kura pašreiz Ivara pārraudzībā tiek strukturēta. RFC zinātnieki jau vismaz gada garumā meklē 21-gs atbilstošu izglītības paradigmu, kurā ietvertas skolu jaunatnes strukturālās uzvedības maiņa, un jaunie tehnoloģiskie izrāvieni informācijas un komunikāciju jomās. Z&S-MP īstenošanā Ivars saredz milzīgu akadēmisko un mentālo potenciālu, kuru var salīdzināt ar zinātniskās pasaules slavenāko formulu E=mc^2 (A.Einšteins, 1905). Proti, A.Einšteins pirmais apjauta un formulēja milzīgo enerģijas apjomu, kas ir iekonservēts niecīga apjoma matērijas daudzumā. Tātad Ivars prata novērtēt gaistošo Z&S-MP ideju, satvert to, piezemēt un noenkurot to. Utt., utt.

 

Taču tanī pat laikā Ivars liek skaidri saprast, ka tāda gaisā pamesta kaut arī vislabākā ideja ar milzīgu potenciālu nebūs neko daudz vērtāka par pelavām, ko pirmais vēja brāziens aizpūtīs tālēs zilajās uz neatgriešanos. Tāpēc pašreiz tiek strādāts pie Z&S-MP strukturēšanas, sākot jau ar sasniedzamo mērķu definēšanas un kontekstuālo uzdevumu formulēšanas, kurus nepieciešams izpildīt ceļā uz mērķi. Esam sākuši apzināt potenciāli iesaistāmos zinātniekus un skolēnus, tiek meklēti veidi un paņēmieni, kā "sapārot" šādus psiholoģiski saderīgus zinātniekus un skolēnus, tiek meklēts formāts un IKT platformas Z&S-MP īstenošanai. Utt., utt.

 

Pilnīgi skaidrs, ka tie nebūs 4-sienu kabinetu nomenklatūras zinātnieki, kas ir lieliski adaptējušies jau esošajai LIS vai AIS. Tie noteikti nebūs arī labi atalgotie birokratizējušies un maz noslogotie nomenklatūras zinātnieki, kuri labi jūtas kā akadēmiskās jomas administratori. Savukārt par skolēniem runājot, visticamāk Z&S-MP dalībnieki nebūs standarta tipa teicamnieki vai t.s. zubrilkas, proti, labu un teicamu atzīmju pelnītāji par katru cenu. Tāpēc Z&S-MP iniciatori meklē harizmātiskus, Sokrātiskus vai Aristoteliskus zinātniekus neatkarīgi no viņu vecuma vai akadēmiskās pozīcijas, kuru ikdienas radīšanas priekam un ideju ģenerēšanai nepieciešama zinātkāra un zinātniskā "dulluma" pilna auditorija. Visticamāk tie būs zinātnieki, kuru jaunradei skolēnu auditorija ir pielīdzināma svaiga gaisa malkam, vai pat skābeklim, kas tad ļauj strauji un spoži uzliesmot. Utt., utt.

 

Visticamāk sagaidāms, ka skolēnu auditoriju savukārt veidos saucamie spurainie zēni un meitenes, kam salīdzinoši maz rūp formālā atzīmju grāmatvedība. Tie būs "nemiera gara apsēstie" skolēni, kuriem pašiem galvas ir pilnas ar trakām idejām. Es prognozēju, ka tie labā nozīmē varētu būt t.s. dullie Daukas, kuriem skolas 4-sienu klases vairāk atgādina būri, kas tos ierobežo fiziski un mentāli traukties pretim vilinošajiem horizontiem. Kā zināms, pašreiz pa LIS konveijeri ik gadus uz priekšu virzās 14000-15000 skolēnu. No tiem dullie Daukas varētu būt 1,0-1,5 % apjomā, kas nozīmē ikgadējā plūsmā līdz 150 indivīdiem. Z&S-MPā tiek plānots iesaistīt dullos Daukas no 10.-12.klasēm. Tam vajadzētu aptvert kopskaitā līdz 450 skolēnu ar nerimstošu interesi, kas slēpjas aiz katra nākamā mentālā horizonta, kad iepriekšējais horizonts ir jau sasniegts. Utt., utt.

 

Mēs saturiski neesam vēl tikuši pāri intervijas pirmajai 1/3-daļai. Diemžēl posta formāts neatļauj izvērsties garākas esejas veidā, tāpēc nobeigsim postu ar Hamletisko "Būt vai nebūt?" Jautājums Z&S-MP kontekstā ir par to, vai Latvijas akadēmiskajās aprindās izdosies  atrast 450-500 harizmātiskus zinātniekus, kuriem skolēnu auditorija ir nepieciešama kā skābeklis, lai strauji un spoži uzliesmotu?


Comments

Popular posts from this blog

NĀKAMĀS PAAUDZES TEHNOLOĢIJAS IZSTRĀDE AUGSTAS TĪRĪBAS KRISTĀLU AUDZĒŠANĀ