NOBELA LAUREĀTA R.LEFKOWITZ MENTORĒŠANAS 10 ZELTA LIKUMI: #2 – MUDINIET SKOLĒNU KONCENTRĒTIES UN FOKUSĒT UZMANĪBU

LIKUMS #2:  MUDINIET SKOLĒNU KONCENTRĒTIES UN FOKUSĒT UZMANĪBU UZ PROBLĒMU



Mudiniet skolēnu koncentrēties un fokusēt uzmanību uz problēmu, kas gaida savu atrisinājumu. Kad kāds jauns students vai praktikants pievienojās manai grupai, jau pirmajā dienā, satiekoties ar viņu, es devu šādus padomus, sakot "Jūsu panākumus manā laboratorijā noteiks četri faktori: pirmais ir fokuss, otrais ir fokuss, trešais ir fokuss un ceturtais ir … fokuss". Pētījumos, tāpat kā jebkuros radošajos centienos, godkārīgs jaunietis varētu doties jebkurā no neskaitāmajiem virzieniem. Es uzskatu, ka mans galvenais darbs kā mentoram ir palīdzēt saviem praktikantiem  vai studentiem koncentrēties uz produktīviem un interesantiem virzieniem. Viss pārējais ir sekundārs, tikai lai mērķtiecīgi orientētos zinātņu labirintos.

 

Kad es pats vēl biju medicīnas students, man bija vecs mikroskops, ko man vajadzēja nopirkt par sodu kā derības zaudējušam no kāda vecāka studenta. Jo viņam tas vairs nebija vajadzīgs. Tomēr es izmantoju šo mikroskopu savās nodarbībās un arī savā kopmītņu istabā, lai mācītos uz eksāmeniem. Šis antīkais mikroskops bija tik nodilis, ka priekšmeta galdiņu bija grūti nopozicionēt un tas vienmēr izslīdēja. Nu, un tā ik pēc dažām sekundēm tika pazaudēts ieregulētais fokuss un pētāmo objektu. Laika gaitā iemanījos, un man kļuva vieglāk noturēt mikroskopu fokusā, turot pirkstus uz precizējošās pogas un pieliekot tieši tik lielu spiedienu, lai galdiņš neizslīdētu. Tikai pēc daudziem gadiem es sapratu, ka mans visnozīmīgākais darbaudzinātāja darbs ir bijis pārvaldīt studentus un praktikantus tādā pašā veidā, kā es pārvaldīju šo antīko mikroskopu, nepārtraukti izdarot tikai nelielu, bet precīzu spiedienu, tādējādi nepazaudējot fokusu un ļaujot labām lietām notikt.

 

Katru reizi, kad darba lietās biju aizceļojis uz kādu nedēļu, pēc atgriešanās atklāju, ka noteikti projekti laboratorijā atkal bija izslīdējuši no uzmanības loka. Risināmās problēmas bija zaudējušas fokusu. Vai tiešām bija parādījušies kādi pārsteidzoši atklājumi, kas aizveda studentus sānceļos, kā rezultātā radās virkne neplānotu eksperimentu? Tiesa, dažkārt sānceļi var radīt jaunus atklājumus, bet visbiežāk tie noved tikai tālāk nederīgos strupceļos. Sarunājoties ar šo studentu, kurš turpināja tik traukties strupceļa virzienā, atgādināju: "Atcerēsimies šī projekta lielo bildi, proti,  sasniedzamo mērķi. Sakiet, kā tas, ko jūs pašlaik darāt, palīdz sasniegt šo mērķi?" Ar diskusiju palīdzību studenti parasti sapratīs, ka viņi ir zaudējuši koncentrēšanos un izniekojuši laiku un resursus nenozīmīgos sīkumos. Mans mērķis šādās sarunās ir bijis saudzīgi izdarīt pareizo spiedienu uz precizējošo pogu, lai skolēnu noturētu uzmanības lokā, tieši tāpat, kā mēdzu to darīt ar savu veco mikroskopu.

XXXXXX

Aicinu Jūs atsaukties šai iniciatīvai! Atgādināšu, ka Nobela prēmijas laureāti savu līdzdalību mentoringa programmās ir uzskatījuši par pilnīgi pašsaprotamu aktivitāti un mentorēšanu veikuši gadu desmitiem ilgi - 

Informācijas apzināšanai nepieciešams aizpildīt īsu anketu spiežot šeit. No Jūsu atsaucības atkarīga šīs iniciatīvas virzība projekta Skola 2030 ietvaros, tādējādi veicinot Skola2030 projekta sekmīgu izpildi finiša fāzē un skolu akadēmiskās vides atkopšanos no dziļās depresijas. Ja  Jūs varat atrast vairāk sava dārgā laika un Jūs interesē uzzināt ko-vairāk par šo iniciatīvu, tad zemāk varam atrast papildus informācijas avotus šeit pat RFC-Bloga citos postos:


Paldies par izpratni un Jūsu laiku, aizpildot un iesniedzot anketu.

Comments

  1. Koncentrēšana, lai sasniegtu mērķus ir nepieciešama, bet viedo -telefona paaudzei tā ir būtiska vājība. Latvijas mentoringa programma varētu dod pagriezienu, uz labāku ceļu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pilnīgi piekrītu Tavam viedoklim. Mentoram priekšā grūts ceļš ejams darbā ar 21-gs skolēnu.

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

NĀKAMĀS PAAUDZES TEHNOLOĢIJAS IZSTRĀDE AUGSTAS TĪRĪBAS KRISTĀLU AUDZĒŠANĀ