NOBELA LAUREĀTA R.LEFKOWITZ MENTORĒŠANAS 10 ZELTA LIKUMI: #2 – MUDINIET SKOLĒNU KONCENTRĒTIES UN FOKUSĒT UZMANĪBU
Mudiniet skolēnu koncentrēties un fokusēt uzmanību uz problēmu, kas gaida savu atrisinājumu. Kad kāds jauns students vai praktikants pievienojās manai grupai, jau pirmajā dienā, satiekoties ar viņu, es devu šādus padomus, sakot "Jūsu panākumus manā laboratorijā noteiks četri faktori: pirmais ir fokuss, otrais ir fokuss, trešais ir fokuss un ceturtais ir … fokuss". Pētījumos, tāpat kā jebkuros radošajos centienos, godkārīgs jaunietis varētu doties jebkurā no neskaitāmajiem virzieniem. Es uzskatu, ka mans galvenais darbs kā mentoram ir palīdzēt saviem praktikantiem vai studentiem koncentrēties uz produktīviem un interesantiem virzieniem. Viss pārējais ir sekundārs, tikai lai mērķtiecīgi orientētos zinātņu labirintos.
Kad es pats vēl biju medicīnas students, man bija vecs mikroskops, ko man vajadzēja nopirkt par sodu kā derības zaudējušam no kāda vecāka studenta. Jo viņam tas vairs nebija vajadzīgs. Tomēr es izmantoju šo mikroskopu savās nodarbībās un arī savā kopmītņu istabā, lai mācītos uz eksāmeniem. Šis antīkais mikroskops bija tik nodilis, ka priekšmeta galdiņu bija grūti nopozicionēt un tas vienmēr izslīdēja. Nu, un tā ik pēc dažām sekundēm tika pazaudēts ieregulētais fokuss un pētāmo objektu. Laika gaitā iemanījos, un man kļuva vieglāk noturēt mikroskopu fokusā, turot pirkstus uz precizējošās pogas un pieliekot tieši tik lielu spiedienu, lai galdiņš neizslīdētu. Tikai pēc daudziem gadiem es sapratu, ka mans visnozīmīgākais darbaudzinātāja darbs ir bijis pārvaldīt studentus un praktikantus tādā pašā veidā, kā es pārvaldīju šo antīko mikroskopu, nepārtraukti izdarot tikai nelielu, bet precīzu spiedienu, tādējādi nepazaudējot fokusu un ļaujot labām lietām notikt.
Koncentrēšana, lai sasniegtu mērķus ir nepieciešama, bet viedo -telefona paaudzei tā ir būtiska vājība. Latvijas mentoringa programma varētu dod pagriezienu, uz labāku ceļu.
ReplyDeletePilnīgi piekrītu Tavam viedoklim. Mentoram priekšā grūts ceļš ejams darbā ar 21-gs skolēnu.
Delete