IETEIKUMI, KĀ ORGANIZĒT TALANTĪGO SKOLĒNU MENTORINGU

Būsim pazīstami: Zinātnieks meklē Skolnieku

Tagad ir īstais laiks noskaidrot, cik lielā mērā zinātnieki ir motivēti iedvesmot jaunos talantus un dalīties ar viņiem savā pieredzē ceļā uz zināšanu virsotnēm. Šim nolūkam ir izveidota aptaujas anketa, kurā zinātnieks, atbildot uz anketas jautājumiem, pauž savu attieksmi: Jā-vai-Nē kļūt par jaunā talanta potenciālo mentoru. Tādējādi, sakot "Jā" , zinātnieks var pieslēgties Skola2030 finiša fāzei un parūpēties par savas zinātņu nozares nākotni.


Skolēna - zinātnieka mentoringa programma


Rīgas Fotonikas centra (RFC) zinātnieki sadarbībā ar Skola2030 turpina meklēt talantīgus skolēnus un viņu skolotājus, lai palīdzētu jaunajiem talantiem ar gaismas ātrumu virzīties augšup uz zinību virsotnēm. Kā tomēr atrast vienam otru? Kā skolēnam atrast sev psiholoģiski piemērotāko zinātnieku savu interešu sfērā un 'vice versa'? Šim nolūkam RFC-Mākonī ir izveidota diskusiju platforma - blogs "RFC: Par gaismu un fotoniem, un daudz ko vairāk ...", kur neformālā gaisotnē var satikties skolēni, viņu skolotāji un vecāki ar zinātniekiem, kas būtu gatavi kļūt par skolēnu mentoriem. Tad jau pēc īsas sarakstes abas puses sapratīs, vai ir viens otram interesanti un piemēroti tālākai un dziļākai sadarbībai.

Ātras idejas un novērojumi


Izveidot mentoringa programmu nebūs triviāli - ir daudzi aspekti, kurus vajadzēs apsvērt un pārdomāt. Šeit uzskaitām svarīgākos punktus, kuri izkristalizējās pēc "brainstorminga" sesijas.


  • "Start small" - sāc ar vienu skolu (piemēram, Ulda Kandera absolvēto Liepājas valsts 1.ģimnāziju) un vienu klasi. Vislabāk atrast entuziastisku fizikas skolotāju, kurš/kura ir gatavs sadarboties ar savu klasi.
     

  • Izpēti jau eksistējošās programmas - man liekas, vislabākais piemērs ir https://www.skypeascientist.com


  • Mentori

    • Kā un kur atrast ieinteresētus mentorus?

    • Kā motivēt mentorus pieteikties programmai?

    • Kas tiek sagaidīts no mentoriem? Kādi ir viņu pienākumi?

    • Vai ir nepieciešams mentorus pārbaudīt?
      Piemēram, Lielbritānijā cilvēkiem, kuri strādā ar bērniem, ir nepieciešams iziet oficiālu "background check" ar policiju ("Disclosure and Barring Service", DBS).

    • Vai un kāda mentoriem būs nepieciešama sagatavošana?
      Piemēram, varētu būt sekojošs sagatavošanas process

      • Zvans ar koordinatoru, kurš izstāstija par programmu un ko sagaida no mentoriem;

      • Tikšanās ar koordinatoriem un citiem mentoriem, kur tika sīkākās detaļās izstāstīts par programmu un "mentējamiem" (mentees);

      • Katram mentoram iziet tiešsaistes "safeguarding" treniņu (sērija ar prezentācijām un multiple-choice testiem), kas varētu būt vajadzīgs, lai strādātu ar bērniem.

  • "Mentējamie" (mentees)

    • Kurus skolēnus aicināt pievienoties programmai?

      • Kuras klases skolēnus?

      • Skolēni, kuriem jau ir interese STEM priekšmetos? Vai varbūt skolēni, kuri nav apsvēruši nopietni pievērsties STEM priekšmetiem?

      • Skolēni, kuri varbūt varētu būt ieinteresēti STEM priekšmetos, bet kuriem nav bijusi iepriekš saskarsme ar zinātniekiem?

      • Skolēni ārpus Rīgas?

      • ...

    • Kā iesaistīt skolotājus un vecākus? Kāda ir viņu loma un pienākumi?

  • Mentoringa programma

    • Kāds ir šīs mentoringa programmas mērķis un vēlamais iznākums?

    • Kāds ir katras mentoringa sesijas plāns ("agenda") ?
      Vajadzētu izveidot (fleksiblu) mentoringa sesijas plānu, kas palīdzēs mentoriem un mentējamiem panākt vēlamo iznākumu

    • Cik sesijas katrs zinātnieka-skolēna pāris veiks?

    • Bez zinātnieka un skolēna, kuram vēl vajadzētu būt klāt šajā sesijā? Skolotājam un/vai vienam vecākam? Vai skolotājam un/vai vecākam vajadzētu būt klāt katrā sesijā, vai tikai pirmajā tikšanās reizē (ja tiek plānotas vairākas sesijas) ?
      Piemēram, mentoringa programmas pirmajā sesijā vajadzētu būt klāt arī koordinatore/koordinatoram. Ja ir vajadzīga vēl viena pieaugušā klātbūtne, skolotājiem varētu būt grūti apkalpot sesijas visiem saviem skolēniem tāpēc tam droši vien vajadzētu būt vecākam. 

    • Vai ir iespējams nodefināt izmērāmus programmas panākumu rādītājus? (tas ir, "evaluation and impact metrics")

  • Likumdošanas aspekti

    • Kādi Latvijā ir likumi saistībā ar komunikāciju starp pieagušajiem un bērniem?

    • Kā Eiropas Savienības datu regula (GDPR) ietekmē šo projektu?

  • Organizatoriskie jautājumi (operations)

    • Kādu virtuālo platformu izmantot sesijām? Vai šī platforma ir par brīvu?

    • Vai sesijas laikā kameras ir ieslēgtas?
      Piemēram, dažreiz skolēnu kameras un mikrofoni var būt izslēgti "safeguarding" iemeslu dēļ.

    • Kā piesaistīt cilvēkus ar organizēšanas / projekta vadības dotībām, kuri:

      • Precīzāk izstrādā mentoringa programmas mērķus un vēlamos iznākumus, sesiju plānu;

      • Pielāgo programmu aktuālajiem likumiem (skatīt iepriekš);

      • Analizē zinātnieku un skolēnu/skolotāju profilus un atrod labākos pārus;

      • Pārbauda un sagatavo mentorus;

      • Komunicē ar mentoriem un mentējamajiem, un palīdz vismaz pirmajā mentoringa sesijā / tikšanās reizē;

      • Meklē un veicina sadarbības iespējas ar skolām un skolotājiem;

      • Uztur un atjaunina programmas mājaslapu;

      • Palīdz piesaistīt finansējumu / resursus;

    • Vai ir iespējams piesaistīt un organizēt brīvprātīgos? Kurš to darīs?

    • Kad programma izplešās vērienā, varbūt ir vērts pieņemt darbā vismaz vienu pilna laika vai pusslodzes darbinieku?

    • Kāds ir mentoringa programmas budžets? Vai ir iespējams piesaistīt finansējumu? Cik liels finansējums ir nepieciešams?

    • Kā un kur izveidot programmas mājaslapu? Kurš to darīs?

    • Vai arī ir iespējams programmu organizēt kopā ar kādu universitāti?

    • Vai var vispirms veikt mazu izmēģinājumu programmu (viena skola, viena klase un daži mentori), veikt "evaluation un impact measurements" un tad attītīst programmu tālāk?


Comments

  1. KK ir ļoti plaši un dziļi ir izvērsis problēmu loku saistībā ar “”Zinātnieks-Skolēns”’ mentoringa sistēmas izveidošanu un ieviešanu. Tūlīt atzīšos, ka, strādājot pie “”Zinātnieks-Skolēns”’ mentoringa jautājumiem, es ne tuvu nebiju iedomājies tik komplicētas sistēmas izvēršanu.

    • Likumi
    o Kādi Latvijā ir likumi saistībā ar komunikāciju starp pieagušajiem un bērniem?
    o Kā Eiropas Savienības datu regula (GDPR) ietekmē šo projektu?

    KK vairākas tēzes ietver jautājumus par politkorektumu un traucējošu delikātumu attiecībās starp mentoringa procesa dalībniekiem. Proti, procesa dalībnieki nedrīkstēs runāt skaidru valodu, lai tik nepārkāptu kādu ES regulu. Ar politkorektumu un bērnišķīgā kreisuma kaiti Rietumu civilizācija kopumā, bet, jo sevišķi, vecā Eiropa saslima pēc 1968.g. studentu nemieriem Francijā, kad pēc WW-II pārticībā izaugušie jaunieši pie pilnām ēdienu bļodām vairs nespēja izdomāt, ko viņiem vēl vajadzētu sagribēt, lai dzīve būtu interesanta.

    ReplyDelete
  2. KOMENTĀRS-II. Turpinu KOMENTĀRĀ-I iesākto domu.

    Ar šo nezināšanu “ko vēl vajadzētu sagribēt” tagad ir sasirguši arī Latvijas jaunieši. Sabiedrība šajos 30 gados jau kļuvusi visai pārtikusi. Ēdienbļodas ir pilnas, dzīvokļi ir silti, ne mazums skolēnu 3x-gadā dodas ārzemju ceļojumos, … . Tiesa, man arī grūti iedomāties, ko vēl es varētu iegribēties. Uz šāda pārticības fona skola un grūtais mācību darbs kļūst pavisam nenozīmīgs un tikai apgrūtinošs daudziem jauniešiem. Skola un izglītība sen vairs nekalpo par priekšnoteikumu, lai iedarbinātu sociālos liftus.

    ReplyDelete
  3. KOMENTĀRS-III. Turpinu KOMENTĀRĀ-I,II iesākto domu.

    Plaši un ilgstoši kultivētais politkorektums, 1968-2021, ir kaut kas līdzīgs sērgai vai parazītiem, kas galu galā piebeigs saimniek-organismu, proti, Rietumu civilizāciju. Politkorektuma ievērošana ļoti apgrūtina un sarežģī Zinātnieka-Skolēna attiecības mentoringa kontekstā, kurām jābūt maksimāli draudzīgām, paļāvīgām, labvēlīgām, solidārām, cieņpilnām, etc. Ne jau tāpēc, ka to nosaka tādas vai citādas ES regulas, bet šādām nesavtīgām un ieinteresētām attiecībām jāizriet dabiskā un nepiespiestā veidā no nesamaitāta cilvēka dabas, ja vien tā jau nav iebojāta 50-g kultivētā politkorektuma dēļ.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

NĀKAMĀS PAAUDZES TEHNOLOĢIJAS IZSTRĀDE AUGSTAS TĪRĪBAS KRISTĀLU AUDZĒŠANĀ