1. Zinātnieki, kas izteikuši gatavību piedalīties MENTORINGA PROGRAMMĀ, vismaz pašam iesākumam ir atrasti. Tagad jāmeklē skolēni, kuriem būtu interesanti savus "karstos jautājumus" uzdot zinātniekam un visticamāk arī saņemt ātras atbildes. Runa ir par Skolēna Aptaujas Anketu (SAA), ar kuras palīdzību uzrunāt 21-gs skolēnus, kurus MVG locekļi vairumā pazīst tikai nelielā skaitā, turklāt visai fragmentāri. Vai varam SAA jautājumos izmantot Dullās Daukas metaforu 10.-12.kl. skolēnu uzrunāšanai, ar to domājot tādu nemiera garu - urķētāju, kas visu grib noskaidrot "līdz galam". Runa ir par lielajiem Kāpēčiem, kam vienmēr būs kabatā kādi jautājumi? Vai tomēr SAA jautājumi jābalsta Pokemonu-terminoloģijā?
2. Negribētu arī pārāk izdabāt multfilmu faniem un skolēnu auditorijas interešu "zemajam galam". Šiem skolēniem visticamāk nevajadzētu būt zinātnieku-mentoru (ZM) auditorijai. RFC plāno uzrunāt daudzus - ideāli būtu visus ap 50000 skolēnu, bet strādāt būs iespējams ar 1-2% no visa 10.-12.kl. kontingenta tā vienkāršā iemesla dēļ, ka MP pasākuma "pudeles kakls" pašreiz ir zinātnieku-mentoru (ZM) mazais skaits, ap 150. Lūgums Kolēģiem kritiski caurskatīt MVG sastādītos SA jautājumus un ieteikt savus labojumus vai korekcijas pat līdz tādam līmenim, ka nākt klajā ar savu SAA variantu. Katra pienesums šajā delikātajā darbā ir svarīgs, par ko jau iepriekš paldies. Piedāvājot savas versijas, vadīties pēc tā, kā iespējami saprotamāk uzrunāt skolēnu, kā pamudināt viņu pašam sevi pilnveidot, izmantojot zinātnieka palīdzīgi izstiepto roku.
3. Zinātnieku - mentoru epasta adreses savstarpēji ir zināmas, kas dod iespēju savstarpēji komunicēt arī epasta tīklā un veidot personiskus kontaktus. Tādējādi zinātniekiem-mentoriem dota iespēju iepazīties savā starpā un citam citu atbalstīt visādos aspektos. Arī mentori var cits no cita daudz ko mācīties. Protams, nav problēma sarīkot webināru, atliek vien vienoties par Dienas Kārtību. MVG būtu svarīgi uzzināt Jūsu domas, piem., šādā jautājumā: Vai ZM izvēlas Skolēnu, vai ļaut skolēnam izvēlēties ZM? ZM un skolēna sekmīga "sapārošana" ir ļoti delikāts jautājums tanī aspektā, lai novērstu nevēlamas un nevajadzīgas vilšanās ZM-S pāros. Vilšanās nav arī nekāda traģēdija, bet labāk, lai mentoringa darbs noritētu gludi un produktīvi, bez pāru izjukšanas un jaunu pāru veidošanas pēc 3-4 tikšanās reizēm. Lielos vilcienos tiek plānotas 1-stundu garas ZOOM sesijas 2x-mēnesī. Gadā orientējoši tas būtu 20x.
4. Uz jautājumiem ir jādod jau gatavas iespējamās atbildes, no kurām skolēns izvēlas savam gadījumā atbilstošākās. Būšu priecīgs par piedāvātajām versijām. Steidzamība nav augsta, bet refleksija nedēļas laikā tiks augstu novērtēta. Aicinu sekot notikumiem un abonēt RFC-Blogu. Komentējam notikumus RFC-Blogā. Varam paši nākt klajā ar saviem ziņojumiem-postiem RFC-Blogā, nosūtot uz to epasta vēstuli, kuru adminis publicēs.
SKOLĒNA APTAUJAS ANKETA SAISTĪBĀ AR ZINĀTNIEKA & SKOLĒNA MENTORINGA PROGRAMMU
1. Vārds
2. Uzvārds
3. Dz. gads
4. Kā sauc skolu, kurā Tu mācies?
5. Kādā klasē (9.-10.-11.-12.kl) Tu mācies
6. Kādas mācību jomas Tevi interesē jo īpaši?
7. Kā sauc šo Tavu īpaši interesanto mācību priekšmetu skolotājus?
8. Ja vari pateikt, tad kurš no šiem mācību priekšmetiem Tev būtu #1?
9. Nav šaubu, ka esi gudrs skolēns. Vai Tavā klasē ir kādi vēl gudrāki skolēni? Cik?
10. Klasē nereti pastāv tāds neformāls vērtējums pēc atzīmēm liecībā. Piem., iepriekšējā mācību gadā man klasē bija 3-labākā liecība. Vai Tu atceries, kāds pērn bija Tavas liecības Nr. (#) klasē, vērtējot to pēc atzīmēm?
11. Vai Tu esi lasījis Sudraba Edžus stāstu "Dullais Dauka"?
12. Ko Dullais Dauka gribēja noskaidrot un vai tas viņam izdevās?
13. "Dullais Dauka" ir spēcīga pozitīva metafora par jauniešiem. Ko parasti sauc par dullajiem Daukām?
14. Vai Tu kaut kādā mērā varētu šo metaforu "Dullais Dauka" attiecināt arī uz sevi? Cik lielā mērā?
15. Kā Tu saproti, kas ir zinātnieki un ar ko viņi atšķiras no ne-zinātniekiem?
16. Vai Tu pats gribētu kļūt par zinātnieku?
17. Ko tu gribētu pirmām kārtām pajautāt zinātniekam, ja Tev būtu tāda iespēja?
18. Vai Tu gribētu iepazīties ar zinātnieku un uzdot viņam daudz-daudz jautājumu?
19. Vai Tev būtu interesanti, piem., veselu mācību gadu regulāri 2x mēnesī satikties ar zinātnieku ZOOM platformā 1:1 formātā, kopīgi strādājot pie ZPD?
20. Kāda ir Tava epasta adrese"?
21. Kā Tevi var sazvanīt, kāds ir tel. Nr.?
22. Kāda ir Tavu vecāku (tētis vai mamma) epasta adrese"?
23. Kāda ir Tava mīļākā mācību priekšmeta, Nr.-1, skolotāja epasta adrese"?
24. Kas ir Tava sapņu profesija? Kādu darbu Tu gribētu darīt, kad izaugsi liels un pabeigsi gudras skolas?
Anketas beigas
Sevišķi dziļas raizes izsauc tautsaimniecības nozares un to tuvākā nākotne, kas balstās uz eksakto un inženierzinātņu jomas speciālistiem. Skolu izglītības blokā matemātikas un fizikas mācību priekšmeti jau daudzus gadus (2009-2019) atrodas dziļā akadēmiskā depresijā. Izskatās tā, ka mēs, atbildīgie par skolu izglītību valstī, to negribam redzēt. Tie, kuri to redz un saprot, vai nu klusē, vai negrib to publiski atzīt. Zemāk skatīt 3 diagrammas, kas mācību priekšmetu kritisko akadēmisko status-quo parāda skaudri un nesaudzīgi kvantitatīvā manierē. ZM uzdevums ir radīt labās prakses paraugus, kurus ir vērts atdarināt. Z&S-MP iedarbināšana neapšaubāmi radīs vilkmi, kā virzīties augšup pa lejupslīdošo skolu izglītības konveijeru.
Jau iepriekš milzīgi sirsnīgs paldies. Tikai kopīgi, citam citu atbalstot, būs iespējami apturēt skolu izglītības procesa negatīvo dinamiku un pavērst tā attīstību pa augšupejošu trajektoriju.
Zemāk norādes uz info avotiem par mentorēšanu, dažādi pieredzes stāsti, pat disertācija par mentoringu:
Es nesaprotu, kāpēc metaforas jautājumi 11.-14. vispār ir nepieciešami un, ja es kā skolēns to pildītu, es justos apmulsis, lai gan zinu to stāstu. Manuprāt to daļu būtu labāk aizvietot ar vispārējiem jautājumiem par zinātkāri vai ko tamlīdzīgu.
ReplyDeleteTāpēc jau mēs diskutējam. Līdz manām ausīm bija atnākusi ziņa, ka Sudraba Edžus Dullo Dauku jau lasot 3.kl. skolēni. Tiesa gan, līdz 10.-12.kl. to visu var paspēt labi aizmirst.
DeleteSavukārt, ja Valts saka - "Manuprāt to daļu būtu labāk aizvietot ar vispārējiem jautājumiem par zinātkāri vai ko tamlīdzīgu", tad vajadzēja sekot nākamajam teikumam ar savu versiju 11.-14.jautājumiem. Tā mēs ātri vien pavirzītos uz priekšu.
Tad mans mēģinājums piedāvāt dažus jautājumus (daļa gan nav tiešs aizvietojums, bet vispārīgi piedāvājumi, kas varbūt šķiet noderīgi):
DeleteKo tu savā brīvajā laikā esi mēģinājis pētīt un kā?
Vai Tevi vairāk interesē fundamentālā zinātne vai zinātne ar konrētu pielietojumu? (šis jautājums vēlāk varētu noderēt, lai savienotu ar atbilstošāku zinātnieku)
Un vēl varbūt būtu noderīgi kaut ko pajautāt, lai vieglāk būtu izvēlēties labāku sakritību zinātnieka un skolēna personības ziņā, piemēram, aprakstīt, kādu zinātnieku cerētu iepazīt.
Un tāpat kādu papildus jautājumu par zinātnes nozari, kas skolēnam vairāk interesē. Piemēram: nosauc dažas specifiskas zinātnes nozares, kas tev visvairāk interesē
Valtam paldies par jau lielāku konkrētību. Ejam tālāk -
DeleteJautājums #XY: Precīzi formulē savu ideju jautājuma formā, kuru varam ievietot SMZ-anketā.
Jautājums #(XY+1): Precīzi formulē savu ideju jautājuma formā, kuru varam ievietot SMZ-anketā.
Utt., utt.
Piekrītu, ka nevajag nekādas metaforas, jo Dullo Dauku māca 5.klasē un vidusskolā par viņu visi sen jau aizmirsuši (man mājās pat 8-klasnieks neko vairs neatceras).
ReplyDeleteUn vēl, iesaku anketas jautājumus veidot kā priekš pieaugušiem cilvēkam, nevis it kā mēs uzrunātu mazus bērnus, jo visi vidusskolēni, lai arī galvās vēl bērni, grib, lai viņus uzskata par pieaugušajiem.
Noņemam maskas - Uldisnais = Uldis Kanders. "Uldisnais" ir blogera lietotājvārds, kas ir abreviatūra no "Uldis + (Normatīvo Aktu Informācijas Sistēma". Tik vienkārši tas ir!
DeleteVai Unknown saprot, kāpēc tiek lietotas metaforas, kuras nāk jau no HOMĒRA laikiem? Kāpēc lietojam alegorijas, līdzības, etc.?
Metafora
Metafora — pārnesums uz līdzības pamata (piemēram: „zilo debesu kalns”).
Epitets
Epitets — apzīmētājs, kas tēlaini raksturo kādu priekšmetu vai parādību (piemēram: „bāliņam zelta zirgi, dimantiņa pakaviņi”).
Oksimorons
Oksimorons — epitets, kas ir pretstatīts apzīmējamam vārdam (piemēram: „vissaldākās mokas”).
Personifikācija
Personifikācija — cilvēkam piemītošas īpašības pārnesums uz priekšmetu, dabas parādību vai dzīvnieku (piemēram: „...un tad iznāca no birzes vējš ar garu, sirmu bārdu”).
Salīdzinājums
Salīdzinājums — divu parādību saistījums, satuvinājums, kas balstīts uz to līdzību (piemēram: „kā zvaigznes zilā naktī krīt, tā manas dienas krīt”).
Paralēlisms
Paralēlisms — blakus tēlotas divas ainas (dabas un cilvēka dzīves tēlojums), kurās uzsvērta abu līdzība vai atšķirība (piemēram, „tek upīte riņķodama, iet meitiņa dziedādam'”).
Alegorija
Alegorija — pārnestas nozīmes lietošana cita tēla vietā (piemēram, „kalējs kala debesīs, ogles bira Daugavā”).
Etc.
Kolēģi, pirmkārt, būtu jāievēro latviešu litarārās valodas normas. Teksta angliskojums ir nepieņemams!
ReplyDelete