V.BELDAVS: SADARBĪBA STARP SKOLNIEKIEM, SKOLOTĀJIEM UN ZINĀTNIEKIEM IR VITĀLI NEPIECIEŠAMA

Sadarbība Starp Skolniekiem, Skolotājiem un Zinātniekiem ir Vitāli Nepieciešama  Tautsaimniecības Uzplaukumam un Valsts Nākotnei

 

 RFC valdes pr-js V.Beldavs 


 

Ar lielu interesi lasīju, ka LU ASI popularizē zinātnieka profesiju vidusskolēniem un noslēdz sadarbības līgumu ar Jūrmalas Valsts ģimnāziju. Tā ir lieliska ideja īstajā laikā un vietā, kas kalpo kā iedvesmojošs paraugs ikvienai augstskolai, kurai rūp valsts nākotne.



LU rektors I.Muižnieks un JVĢ direktore I.Taranda paraksta sadarbības līgumu.

Veicināt lielāku studentu interesi zinātnē ir prioritāte Rīgas Fotonikas centram (RFC). Tas motivēja sagatavot projekta pieteikumu Zinātnieka nakts konkursiem, kā arī izstrādāt vairākas citas iniciatīvas. RFC savu zinātnisko darbību strukturē pa atsevišķām darba grupām. Viena no darba grupām nodarbojas ar skolu izglītības jautājumiem, ko vada Uldis Kanders. Gribu šeit atzīmēt Ulda Kandera ierosināto "Zinātnieka-Skolnieka mentoringa programmu, kuru ir paredzēts ieintegrēt IZM projekta Skola2030 finiša fāzē. Akadēmiski izcili skolnieki būtu jāmeklē jebkur Latvijā - ne tikai 5-10 skolās, no kurām nāk olimpiāžu dalībnieki. Ideja ir tāda, ka zinātnieks (aktīvs vai pensionēts) var cieši sadarboties ar vienu vai pat vairākiem skolniekiem, tādējādi veicinot skolnieka idejas un projektus sadarbībā ar skolotājiem.

 

Šāda mentoringa procesam zinātnieks varētu veltīt līdz 4 stundām mēnesī, iedvesmojot un veicinot skolēna izpratni par zinātnisko darbību. Par to zinātnieks varētu saņemt samaksu, teiksim 50 eiro stundā. Mentoringa programmas sākuma fāzē mēs plānojam "sapārot", teiksim, 100 zinātniekus ar 100 skolniekiem no 10.-12.klasēm. Tas jau būtu labs iesākums, kas gada laikā jau rezultētos ar jaunu studentu pienesumu Latvijas augstskolās. No vienas puses, COVID-19 traucēja skolām īstenot normālo ierasto mācību darbu, bet, no otras puses, tas ir veicinājis jaunu tehnoloģisku izrāvienu, kas citkārt būtu prasījis desmit un vairāk gadu. Tagad skolnieki un skolotāji, un zinātnieki ir pieraduši darboties ar ZOOM un citās tiešsaistes-platformās. RFC sadarbībā ar Skola2030 jau tika īstenojis ZOOM forumu par šādu mentoringa programmas aprisēm. Diskusija bija par matemātikas apmācību ar grupu, kas saistīta ar Skola2030 projektu.

 

Zinātnieka-skolnieka mentoringa programmas īstenošana neapšaubāmi veicinās arī skolnieku zinātniskā darba projektus (ZDP), no kuriem tādējādi varētu sagaidīt lielāku akadēmisko atdevi. Zinātnieku nakts projekta "Gaisma nākotnei" īstenošana paredz skolēnu ZPD konkursus. Ja jau būtu iedarbināta aktīva zinātnieku-skolnieku mentoringa programma, tad neapšaubāmi būtu radušies vairāki interesanti ZDP, ar ko skolnieki varētu piedalīties minētajā Zinātnieku nakts projekta "Gaisma nākotnei" konkursā.

 

Konkurss, kur Latvijai ir bijuši vāji rādītāji, ir "EU Contest for Young Scientists" (EUCYS), kurā Latvija ir piedalījusies kopš 1999.g. Līdzšinējie EUCYS rezultāti ir atrodami šeitProjekti no Latvijas ir piedāvāti vairākās jomās. Ir iespējams, ka aktīva Zinātnieka-skolnieka mentoringa programma varētu daudzkārt paplašināt Latvijas līdzdalību EUCYS un sekmēt augstākus rezultātus. Pašreizējās krīzes stāvokļa dziļumu raksturo apstāklis, ka Latvijai vairs nav nacionālais koordinators EUCYS sistēmā.


COVID-19 krīzes apstākļos būtu tikai pamatoti prasīt līdzekļus "Zinātnieku-skolnieku" mentoringa programmas iedarbināšanai. Ja būtu šāds atbalsts, tad tikpat loģiski būtu jāatjauno Latvijas nacionālais EUCYS koordinators. Dalība EUCYS sistēmā ir saistīta ar finanšu līdzekļu nepieciešamību, lai atbalstītu Latvijas dalībniekus – tie pirmām kārtām ir ceļa izdevumi, utt.




Comments

Popular posts from this blog

NĀKAMĀS PAAUDZES TEHNOLOĢIJAS IZSTRĀDE AUGSTAS TĪRĪBAS KRISTĀLU AUDZĒŠANĀ