MĀKOŅSKOLAS VAI SKOLAS MĀKONĪ VAR BŪT ĻOTI ATŠĶIRĪGAS ATKARĪBĀ NO IZMANTOTĀS E-MĀCĪBU VIDES PROGRAMMATŪRAS.

«Uzskatu, ka tradicionālā skolas struktūra ir cietusi sakāvi,» saka skolas direktors. «Tas nenozīmē, ka tā būtu jālikvidē.
Mēs to tikai modernizēsim...


Skola Mākonī jeb Interneta skolas (i-Cloud School, School in the Cloud) faktiski jau darbojas arī pie mums Latvijā . e-Studijas šodien vairs nav kāda aizjūras eksotika, e-studijas darbojas visos izglītības līmeņos no bērnudārza līdz augstskolai atkarībā no iestādes vadītāja. Ja nu skolas direktors un vairums skolotāju staigās "parūkās un jakās ar žabo aplikācijām", tad e-studijas, e-klasi vai Mykoob kombinācijā ar e-mācību vidi MOODLE skolēniem vēl ilgi neredzēt. Mākoņskolas vai Skolas Mākonī var būt ļoti atšķirīgas atkarībā no izmantotās e-mācību vides programatūras. Te ir iespējamas dažādas modifikācijas gan pēc e-vides dizaina, gan pēc mācību satura organizācijas un izkārtojuma, gan mācību metodikas. Vēsturiski jau agrāk izmantotajām  e-mācību vidēm, kā Moodle, Blackboard, IntraLearn, Skype, etc. (skat. History of virtual learning environments - Wikipedia, the free encyclopedia) tagad klāt nākuši ļoti efektīvi  tiešsaistes audio un video komunikāciju rīki, kā Zoom, Team, WhatsApp, Signal, Element, etc.. 

Bērni ir ļoti atšķirīgi visādā ziņā. Nav divu vienādu bērnu ģimenē, vēl jo vairāk skolas klasē ar 30 skolēniem. Tāpēc tradicionālajā skolā nav iespējams nodrošināt individuālu pieeju, organizējot mācību darbu. Protams, nav runa par bērnu ārējo izskatu, runa ir par milzu atšķirībām, kā mēs katrs reflektējam sevī apkārtējo pasauli (ne-Es), kā katrs bērns papildina savu jau esošo pieredzi, kas katram ir atšķirīga, ar jaunām zināšanām, kā jaunās zināšanas nonāk līdz viņa ilgtermiņa atmiņai, etc. Īsāk runājot, katrs bērns ideālā gadījumā prasa individuālu pieeju, kas lielā mērā vēsturiski jau tika praktizēta turīgu ļaužu ģimenēs (baroni, marķīzi, grāfi, fabrikanti, etc). 

Tagad šādu grāfu ģimenēs praktizētu individuālu pieeju varam nodrošināt ikkatram skolēnam, izmantojot Skolas Mākonī milzīgās iespējas. Piem.,ikkatrs skolēns var 100-iem reižu noskatīties videorullīti no Kāna bibliotēkas par gaismas laušanu (Fizika), (3) Refraction and Snell's law | Waves and optics | Khan Academy   līdz viss beidzot kļūst pilnīgi skaidrs. Tradicionālajā skolā skolēnam jāsamierinās ar jaunās vielas izklāstu 1x 30 min. īsā monologā, turklāt  tikai skolas fizikas skolotāja redakcijā. Ja neesi kaut ko sapratis, neesi bijis skolā vai esi pēc dabas kautrīgs, tad jauns robs zināšanās ir klāt kā likts. Rīt parīt jau būs cita jaunā viela, un iespējams arī jauni robi zināšanās. Skolai Mākonī ir milzīgi zināšanu resursi, milzīgi daudz jaunās vielas izklāstu versijas no visdažādākajiem skatu punktiem un ļoti dažādiem izpratnes līmeņiem. Katrs var atrast sev optimālo e-grāmatu, pēc kuras mācīties. Kāna Akadēmija ir tikai viena no simtiem variantu - piem., The Best Physics Videos: Refraction and reflection of light , vai arī  QED - Resources - Share My Lesson ir citas versijas par to pašu tematu.

Biju patīkami pārsteigts, ka jau pirms 7 gadiem žurnāla IR numurā  #1(195)  atradu pamatīgu rakstu, Apvērsums skolā, kā ļaudis izmanto Kāna Akadēmiju pavisam piezemētā  ierindas ASV skoliņā. Taču ļoti svarīgs bija fakts, ka skolas direktoram Gregam Grīnam nebija ne parūkas, ne žabo, proti, viņš saprata, ka 21.gs. auditorijā Viktorijas laikmeta pedagoģija vairs nedarbojas. Turpretim viņš skaidri saredzēja  Skolas Mākonī milzīgās iespējas, kā ar tās palīdzību modernizēt tradicionālo izglītības sistēmu, kas faktiski jau ilgu laiku nedeva apmierinošus izglītības rezultātu.

«Uzskatu, ka tradicionālā skolas struktūra ir cietusi sakāvi,» saka direktors. «Tas nenozīmē, ka tā jālikvidē. Mēs to tikai pārveidojām, sakārtojot citādi skolēna praktisko darbošanos stundā un skolotāja eksperta palīdzību. Tehnoloģijas to palīdz izdarīt. Vispirms skolotājiem lūdzām izanalizēt, kā viņi izmanto mācību stundām atvēlēto laiku. Lielākā daļa skolotāju sāka saprast, ka viņi nevar 30 minūtes vienkārši stāvēt klases priekšā, lasot lekciju vai atkārtojot teoriju vēl un vēlreiz. Ir situācijas, kad tas nepieciešams, bet kopumā skolotājam daudz vairāk jāstrādā, lai attīstītu skolēnu prasmes un iemaņas. [ IR #1(195)

Aizvadītajos gados Kāna akadēmija radījusi vairāk nekā četrus tūkstošus bezmaksas video, kas skatīti gandrīz 200 miljonus reižu. Ņemsim, piemēram, matemātiku. «Mācīties matemātiku,» saka Kāns, «ir tāpat kā mācīties braukt ar divriteni - mācies tik ilgi, kamēr turies uz ceļa. Tradicionālajā skolā tas notiek aptuveni tā: skolotājs nolasa lekciju, iedod bērnam divas nedēļas laika, ierodas, pārbauda un atzīst - tu esi apguvis 80 procentus no braukšanas prasmēm, es tev dodu velosipēdu ar vienu riteni. Tā bērnu zināšanās, līdzīgi kā Šveices sierā, veidojas caurumi.» Kāna «globālā skola tiešsaistē», ko izglītības eksperti mēdz kritizēt arī par neprecizitāti un paviršību, Klintondeilas skolā kalpo kā viens no metodiskajiem resursiem. «Kāna akadēmija ir ļoti labs instruments, mēs arī to lietojam. Tas ļauj bērniem atgriezties pie kāda neskaidra jautājuma atkal un atkal. Bet es domāju, ka tā nebūs īsti veiksmīga kā metode. Neesmu dzirdējis arī no paša Kāna, ka tas ir kāds mācību kurss - tas ir palīglīdzeklis un tā arī jālieto. Skolā tik un tā ir vajadzīgs cilvēks, kurš darbojas ar bērniem, viņiem nepieciešama komunikācija ar skolotāju. Ir jābūt līdzsvaram starp tradicionālo un tiešsaistes izglītību. Mēs esam viena no pirmajām skolām, kam to izdevies veiksmīgi savienot,» atzīst Gregs Grīns [ IR #1(195).

Comments

Popular posts from this blog

NĀKAMĀS PAAUDZES TEHNOLOĢIJAS IZSTRĀDE AUGSTAS TĪRĪBAS KRISTĀLU AUDZĒŠANĀ