KUR UN KĀ RFC VARĒTU PIELIKT SAVU ROKU, LAI SEKMĒTU MATEMĀTIKAS MĀCĪŠANU SKOLĀS
Kur un kā RFC varētu pielikt savu roku, lai sekmētu matemātikas mācīšanu skolās un uzlabotu skolēnu sekmes
LU Rīgas Fotonikas centra (RFC) zinātnieku darba grupa jau gada garumā seko līdzi notikumiem saistībā ar projekta Skola2030 norisi. RFC zinātnieki ir detalizēti analizējuši Centralizēto eksāmenu (CE) rezultātus, īpašu uzmanību veltot CE matemātikā (CEM). P'etnieku darba grupa laiku pa laikam pulcējas, lai apspriestu šī sava veida zinātniski pētnieciskā projekta (ZPP) starprezultātus. Viens no šādiem semināriem tiek plānots 21.01.2021 plkst. 10:00 LU ASI telpās, Šķūņu ielā 4, Lekciju telpā, 4.stāvā. RFC zinātnieki nekādā gadījumā nepretendē uz kādu galīgo viedokli vai patiesību CE jautājumos. Gluži pretēji, mēs vienmēr esam bijuši atvērti ieinteresētai sarunai ar skolu mācību darba profesionāļiem, ar skolotājiem un, protams, ieklausoties arī skolēnu viedokļos. RFC ZPP dalībnieki augstākā mērā ir ieinteresēta dzirdēt VISC kolēģu redzējumu uz CEM problēmām no "iekšpuses", un salāgot mūsu izpratnes par pasākumiem, kas veicami projekta Skola2030 ietvaros. Kur un kā RFC varētu pielikt savu roku, lai sekmētu matemātikas mācīšanu skolās un uzlabotu skolēnu sekmes CEM darba izpildē.
Par spīti Covid-19 ierobežojumiem šā gada laikā starp RFC, U.Kandera personā, un VISC, J.Vilciņa personā, ir izveidojušās lietišķas un abpusēji ieinteresētas attiecības par CEM un Skola2030 jautājumiem. Šajā laika posmā ir notikušas 2 klātienes tikšanās (26.02.2020 un 13.03.2020), saturīgas telefon-diskusijas un un rakstiska domu apmaiņa e-vēstuļu veidā. Zemāk mēģināšu formulēt tikai dažas J.Vilciņa izteiktās idejas vai diskusijās minētās problēmas, kuru risināšanā varētu piedalīties arī RFC zinātnieki, piem.:
1. Īstenojot projektu Skola2030, skolās matemātiku mācīs pēc 3 dažāda dziļuma programmām vai līmeņiem -
1-pamatlīmenis, PL;
2-optimālais līmenis, OL;
3-augstākais līmenis, AL;
Kā izveidot skolēnu zināšanu absolūto skalu, lai savā starpā būtu iespējams salīdzināt dažādajos līmeņos iegūtās atzīmes, piem 80% no PL ar 50% no AL?
2. Kā izveidot CEM pārbaudes darba uzdevumu komplektus atbilstoši minētajiem PL, OL un AL izglītības standartiem tā, lai to grūtības pakāpe, Z, apmierinātu standartos noteiktās prasības, bet sagaidāmie CEM rezultāti pakļautos normālajam sadalījumam?
3. AL-matemātika paredz arī matemātisko modelēšanu (MM). Kādus MM elementus un kādā apjomā iekļaut mācību programmā, lai tie būtu iespējami labākā sazobē ar augstskolu studiju programmām un darba tirgus prasībām?
Kā viegli saprast, RFC profils ir kvantu optika un fotonika, daļēji arī kvantu skaitļošana un informātika. Tās ir zinātņu nozares, kuras vispār nav iedomājamas bez matemātikas klātbūtnes un tās intensīvas izmantošanas visaugstākajā līmenī. Tāpēc arī RFC zinātnieki meklē sadarbības iespējas ar izglītības profesionāļiem, kā kopīgiem spēkiem apturēt CEM rezultātu negatīvo dinamiku. ZPP darba semināri ir pozicionēti kā šāda specifiska pētnieciskā darba (šoreiz pilnīgi sabiedriskā kārtā) atskaites par padarīto minētajā jautājumā, lai saprastu, kas notiek skolās un kā tas rezultējas 12-klašu skolēnu CEM rādītājos.
Augstāk minētais semināra laiks nav akmenī iecirsts. Tā kā runa ir par janvāri, tad Covid-19 ierobežojumi visticamāk būs maz mainījušies un klātienes seminārs ir maz iespējams. Tāpēc iespējamais seminārs varētu notikt, izmantojot, piem., ZOOM platformu. Tanī pat laikā esošā situācija netraucē katra iespēju robežās domāt par augstāk minētajiem jautājumiem un iesniegt savus oriģinālus priekšlikumus un risinājumus.
Comments
Post a Comment