ATKLĀTĀ VĒSTULE LR1: PAR IESPĒJU IZVEIDOT ZINĀTNIEKU & SKOLĒNU MENTORINGA PROGRAMMU SADARBĪBĀ AR SKOLA2030
Atklātā Vēstule LR1: Par Iespēju Izveidot Zinātnieku & Skolēnu Mentoringa Programmu Sadarbībā ar Skola2030
Labdien, a. god. LR1,
pārsūtu vienvirziena saraksti ar LR1 programmas "Zināmais Nezināmajā" vadītāju. Mani sauc Uldis Kanders, kas šeit pārstāv LU Rīgas Fotonikas centru (RFC). RFC vārdā lūdzu LR1 palīdzību uzrunāt skolēnus, viņu vecākus, skolotājus un skolu vadību, lai piedāvātu savu KOLĒĢU redzējumu, kādā veidā LV augstskolu zinātnieki varētu palīdzēt skolām pārvarēt ieilgušo, 2009-2019, akadēmisko depresiju, jo sevišķi, eksakto zinātņu jomā. Turklāt stāvoklis skolu izglītības jomā turpina pasliktināties, 2020-2021, COVID-19 izraisīto depresīvo psiho-neiro-fizioloģisko faktoru ietekmē.
---------- Forwarded message ---------
From: Uldis Kanders <uldis.kanders@gmail.com>
Date: Mon, Mar 29, 2021 at 7:45 PM
Subject: Par iespēju izveidot Zinātnieku & Skolēnu mentoringa programmu sadarbībā ar Skola2030 - II
To: <sandra.kropa@radio.org.lv>
From: Uldis Kanders <uldis.kanders@gmail.com>
Date: Mon, Mar 29, 2021 at 7:45 PM
Subject: Par iespēju izveidot Zinātnieku & Skolēnu mentoringa programmu sadarbībā ar Skola2030 - II
To: <sandra.kropa@radio.org.lv>
Labdien, SANDRA,
1. pagājušas 5 dienas, 24.-29.III, kopš nosūtīta vēstule uz LR1 ( "Zināmais Nezināmajā" ) ar priekšlikumu sarīkot diskusiju par Zinātnieku & Skolēnu Mentoringa Programmas iedarbināšanu jau skolu izglītības posmā ar mērķi apturēt vidusskolu absolventu Centralizēto eksāmenu (CE) rezultātu negatīvo dinamiku eksaktajos priekšmetos, kas turpinās vismaz 10 gadu garumā (2009-2019). Paagaidām šī vēstule ir palikusi bez ievērības no LR1, Programmas "Zināmais Nezināmajā" vadības.
2. Es varu tikai minēt par iespējamiem iemesliem: 1) Temats nav aktuāls; 2) Temats neatbilst raidījuma formātam; 3) LR1 ( "Zināmais Nezināmajā" ) kalendārs ir pārslogots un saplānots jau tuvākos 6 mēm; Utt., utt. Iespējams, ka šo diskusiju par skolu izglītības tematu var novirzīt kādam citam raidījumam no saraksta zemāk (izvēle taču ir kāda no 53), kura formāts būtu atbilstošāks diskusijas tematam. Tādā gadījumā lūgums to izdarīt Jums kā lieliskam profesionālim bez liekas kavēšanās un paziņot RFC manā personā par savu lēmumu. Paldies.
3. Diskusijas mērķis ir uzrunāt ap 26000 skolotāju, ap 180000 skolēnu un viņu vecāku, un informēt arī pārējo LV sabiedrību, ka zinātnieki nenorobežojas no skolu problēmām, bet jūt līdzatbildību. Proti, zinātnieki nesaka, lai katrs dara savu darbu, lai skolotāji tiek galā ar skolēnu pieaugošo nezināšanu, bet zinātnieki tikai domās, sēdot savos ziloņkaula troņos, būvēs kvantu datorus un attīstīs mākslīgo intelektu, etc. Zinātnieki ir gatavi pasniegt savu draudzīgo roku skolēniem, un veltīt viņiem tik dārgo zinātnei paredzēto laiku, lai pārrautu šo negatīvo atgriezenisko saiti un pārtrauktu 12.kl.-līmenī ieilgušo akadēmisko depresiju . Jautājums ir par skolēniem, cik lielā mērā viņi ir gatavi satvert zinātnieku pasniegto roku, vai viņiem ir iekšēja mentāla vajadzība pēc dziļākiem izpratnes līmeņiem, kā pasaule (Visums) darbojas. Diskusijas mērķis ir rosināt skolēnos zinātkāri un neatlaidīgi strādāt sevis pilnveidošanai.
4. Paliekot labā pārliecībā, ka LR1 tomēr ir sabiedriskais radio un ka LR1 raidījumu vadītājiem nav vienalga, kāda ir sabiedrības mentālā veselība,
Cieņā,
UK.
---------- Forwarded message ---------
From: Uldis Kanders <uldis.kanders@gmail.com>
Date: Wed, Mar 24, 2021 at 1:12 PM
Subject: Par iespēju izveidot Zinātnieku & Skolēnu mentoringa programmu sadarbībā ar Skola2030
To: <sandra.kropa@radio.org.lv>
Cc: Mārcis Auziņš <marcis.auzins@lu.lv>, Andrejs Krasņikovs <Andrejs.Krasnikovs@rtu.lv>, Ivars Kalvins <kalvins@osi.lv>, etc.
From: Uldis Kanders <uldis.kanders@gmail.com>
Date: Wed, Mar 24, 2021 at 1:12 PM
Subject: Par iespēju izveidot Zinātnieku & Skolēnu mentoringa programmu sadarbībā ar Skola2030
To: <sandra.kropa@radio.org.lv>
Cc: Mārcis Auziņš <marcis.auzins@lu.lv>, Andrejs Krasņikovs <Andrejs.Krasnikovs@rtu.lv>, Ivars Kalvins <kalvins@osi.lv>, etc.
Labdien, SANDRA,
1. iesākšu ar to, ka esmu cītīgs LR1 klausītājs, bet jo īpaši kaismīgi klausos "Zināmais Nezināmajā". Pats esmu pēc profesijas fiziķis - cietvielnieks ar novirzi uz kvantu mehāniku. LU-CFI ir mans dzimtais institūts. Esmu no tiesas noraizējies par skolēnu katastrofālo (ne)zināšanas līmeni eksakto zināšanu jomā, par ko izteiksmīgi, bet reizē arī ļoti brīdinoši signalizē vidusskolu absolventu Centralizēto eksāmenu (CE) rādītāji eksaktajos priekšmetos, pirmām kārtām jau matemātikā un fizikā, skat. diagrammas par CE matemātikā rezultātiem, 2019:
2. Piem., vidējā atzīme 14477 skolēniem 2019.g. noslīdēja līdz 32,7 %-līmenim Centralizētajā eksāmenā (CE) matemātikā pēc 12-gadu ilgas mācīšanā. Tas ir uzskatāms par katastrofālu izglītības sistēmas rezultātu un reizē pazemojošu visai valstij. Viena skolēna izglītošanas izmaksas 12 gadu periodā (1.-12.kl.) sastāda apt.18000-20000 €, kas CEM gadījumā rezultējas ar novērtējumu 32-33 %-līmenī. Tādā veidā ārkārtīgi neefektīvi un zināmā mērā arī bezatbildīgi tikuši izniekoti 300 M €.
3. Esmu pārliecināts, ka vairumu no mums satrauc skolēnu zināšanas un prasmes beidzot vidusskolas posmu, jo īpaši talantīgākie skolēni, kurus ilgtermiņā mēs gribētu redzēt kā mūsu studentus, doktorantus un visbeidzot arī kā savus jaunos kolēģus. Akadēmiskā situācija vispārizglītojošajās skolās no gada uz gadu jau ilgstoši parāda negatīvu dinamiku, kā to parāda diagrammu augstāk. Vidējā atzīme valstī 32,7% (14477 vsk. absolventi) ir pazemojoši gan skolēniem un viņu vecākiem, gan skolu izglītības sistēmai, gan valstij kopumā.
4. LU un RTU zinātnieki ir sapratuši, ka pietiek staigāt ar akmeni kabatā, rezervējot to izdevīgā brīdī metienam uz skolām un skolotājiem. Skolotāji un izglītības vadības profesionāļi, kā arī IZM ierēdņi nav no gaisa nokrituši - tie pirmām kārtām ir LU un RTU, kā arī citu augstskolu absolventi. Tātad atbildību par izglītības jomas stāvokli valstī pirmām kārtām varam prasīt no LU un RTU mācību spēkiem. Zinātnieki to ir sapratuši un nolēmuši izveidot Zinātnieku & Skolēnu mentoringa programmu (Z&S-MP) sadarbībā ar Skola2030, bet konkrēti vsk. 10.-12.kl skolēni būtu galvenā Z&S-MP mērķauditorija. Detalizēti Z&S-MP misija, mērķi un uzdevumi, struktūra etc. ir atrodama zemāk pievienotajā vēstulē, bet galvenais info avots atrodams Rīgas Fotonikas centra blogā (RFC-Blogs).
5. Nobeigumā Z&S-MP Vadības grupas vārdā gribu uzrunāt LR1 Jūsu personā un lūgt ieplānot tuvākajā laikā diskusiju "Par iespēju izveidot Zinātnieku & Skolēnu mentoringa programmu sadarbībā ar Skola2030" raidījuma "Zināmais Nezināmajā" ietvaros. Diskusijas mērķis būtu uzrunāt skolēnu un skolotāju, skolēnu vecāku un vecvecāku, skolu vadības profesionāļu auditoriju. Raidījumā no zinātnieku puses ir piekrituši piedalīties M.Auziņš un A.Krasņikovs. Esmu pilnībā pārliecināts, ka piedalīties diskusijā neatteiksies arī I.Kalviņš, O.Spārītis, A.Anspoks. Skolu un skolotājus varētu pārstāvēt Jānis Vilciņš (Skola2030,
6. Zemāk pārsūtu epasta vēstuli no LU notikušas zinātnieku diskusijas par minēto tematu.
Cieņā,
UK.
---------- Forwarded message ---------
From: Uldis Kanders <uldis.kanders@gmail.com>
Date: Tue, Mar 23, 2021 at 1:01 PM
Subject: Sapnī redzēju Robertu ar izstieptu rādītājpirkstu: Vai Tu jau pierakstījies par mentoru?
To: Ivars Lācis <ivars.lacis@lu.lv>, Mārcis Auziņš <marcis.auzins@lu.lv>, Indriķis Muižnieks <Indrikis.Muiznieks@lu.lv>, Andrejs Krasņikovs <Andrejs.Krasnikovs@rtu.lv>, Ojars Sparitis <OSparitis@gmail.com>, Ivars Kalvins <kalvins@osi.lv>, etc.
From: Uldis Kanders <uldis.kanders@gmail.com>
Date: Tue, Mar 23, 2021 at 1:01 PM
Subject: Sapnī redzēju Robertu ar izstieptu rādītājpirkstu: Vai Tu jau pierakstījies par mentoru?
To: Ivars Lācis <ivars.lacis@lu.lv>, Mārcis Auziņš <marcis.auzins@lu.lv>, Indriķis Muižnieks <Indrikis.Muiznieks@lu.lv>, Andrejs Krasņikovs <Andrejs.Krasnikovs@rtu.lv>, Ojars Sparitis <OSparitis@gmail.com>, Ivars Kalvins <kalvins@osi.lv>, etc.
Labdien, Kolēģi - Zinātnieki,
1. Pat -10 C nespēj neko kaitēt pavasara triumfam. Aukstās naktis ir bezspēcīgas apturēt ledus iešanu upēs un priecīgo noskaņojumu cilvēku prātos. Visu to vēl 3x pastiprina panākumi Z&S-MP frontē - jo līdz vakardienai ir iesniegtas 94 MP-anketas, kas pārsniedz RFC MP-komandas prognozi. Jāatzīstas, ka vairākas MP-anketas ir ar "NĒ", bet tā jau nav akmenī iecirsta izvēle. Ja šo "NĒ" noskaņojums un attieksme pret MP mainīsies, droši varam iesniegt atkārtotu anketu ar "JĀ" izvēli. Visiem anketas iesniedzējiem sirsnīgs paldies par savas attieksmes paušanu. RFC gaida vēl svārstīgos un skeptiskos skaidri paust savu izpratni ar "JĀ" vai "NĒ" Mentoringa Programmai. Par katru anketu jau iepriekš paldies.
2. Tagad par Roberta izstiepto rādītājpirkstu (skat. att.): Vai Tu jau pierakstījies par mentoru? Piem., es nezinu nevienu ASV augstskolu vai universitāti, kurā netiktu praktizētas Mentoringa Programmas (MP) ļoti dažādām auditorijām un ar atšķirīgām, auditorijai atbilstošām metodēm. Taču visos gadījumos MP var raksturot visai līdzīgi - pirmām kārtām tās ir rūpes par savas nozares nākotni. Tās ir vecāko Kolēģu rūpes par saviem jaunajiem topošajiem Kolēģiem, lai viņi būtu iespējami sekmīgāki, lai iespējami raitāk un gludāk noritētu viņu ne tikai profesionālā, bet arī tīri cilvēciskā kā personas pilnveidošanās. Savs neapstrīdam labums tiek arī mentoram - ar katru sekmīgi izaudzinātu mentee pieaug mentora harizma, mentors kļūst aizvien harizmātiskāks un jau pa gabalu atšķirrsies no iestērķelētiem un iestīvinātiem profesoriem vai 4-sienu kabineta zinātniekiem.
UK: JĀ! Es jau paspēju pierakstīties MP pirms kāda mēneša. Arī Kolēģi ir iekustējušies.
3. Gudrs ir tas, kas mācās no citu kļūdām. 21-gs ir atnācis ar milzīgām iespējām sekot līdzi labās prakses paraugiem no visas pasaules. Piepūle nekāda. Izšķiroša loma ir zinātnieka mentālajam stāvoklim un ambīcijām - Vienīgā prasība ir gribēt būt vislabākajam savā nozarē! Tas ne vienmēr varētu izdoties - tad mazāk ambiciozi būt vismaz vislabāko sabiedrībā, un tas jau katram censonim ir iespējams ar lieliska mentora palīdzību. Jātur tikai acis un ausis vaļā, jāieklausās, par ko un kā runā pasaules superstāri zinātnē. To visu šodien ir tik venkārši izdarīt, kā "divus pirkstus" sasist kopā. Zemāk der ieklausīties, ko runā divi ROBERTI. Visam kā sarkans pavediens cauri vijas atziņa, ka matemātika ir tā valoda, kurā daba runā. Nezināt šo valodu ir visai riskanti, ja gribi būt vislabāko pulkā:
4. Atgriežoties pie vakardien iesniegto anketu straujā pieauguma, neviļus prātā nāk leģendārā ASV astronauta Neila Armstronga teiktie slavenie vārdi (1969 AD). Pārfrāzējot šos NA vārdus, vakardienas MP panākumus varētu raksturot ar šādiem vārdiem - Katram atsevišķam LU zinātniekam aizpildīt un iesniegt MP anketu (ziedojot tam 22 s) tas bija mazs solis pareizā virzienā, bet plats un izšķirīgs solis LU akadēmiskajai sabiedrībai! To var raksturot arī kā parūku noraušanu un to izsviešanu ārā pa logu uz neatgriešanos, arī kā iznākšanu no 4-sienu kabinetu miegainās atmosfēras. Tas reizē nozīmē arī pavasara atmodu, ar skābekli bagātinātu svaigu gaisu un zinātnieku pieaugošo harizmātisko potenciālo spēju spoži uzliesmot auditorijas priekšā. Pavisam droši bez jebkāda riska šādu uzliesmošanu varam iesākt praktizēt ar skolēniem. To arī novēlu piedzīvot visiem LU 800 zinātniekiem.
5. RFC MP vadības grupa jau sāk gatavoties MP-Webināram ZOOM platformā, kurā plānotā mērķauditorija būtu anketas iesniegušie zinātnieki. Webinārs varētu notikt aprīļa pēdējos datumos (26.-30.IV). Daudzi ankešu iesniedzēji ir apstiprinājuši savu jau iepriekšējo pieredzi mentora darbā, kas ir augstākā mērā apsveicami. Tāpēc pirmām kārtām gaidām Jūsu izvēlētā temata pieteikumus 10-15 min. ziņojumiem Webinārā. Atkarībā no situācijas MP vadības grupai ir iespējas pieaicināt arī vieslektorus no Londonas, Oksfordas vai Kembridžas.
6. Nav jāgaida MP iedarbināšana, kad vismaz anketu iesniedzēji varētu kļūt par RFC-Bloga sekotājiem un abonētājiem. Lai kļūtu par bloga sekotāju, tik vien tā darba, kā noklikšķināt uz pogas "Follow vai Sekot". Šajā sakarā atvērt RFC blogu, atvērt kr. puses paneli, sameklēt FOLLOWER pogu, un klik uz POGU, skat att. zemāk. Pašiem būs prieks par padarīto un RFC adminim būs prieks, kopā būs dubultprieks! Lūgums pievienoties ar visām ģimenēm, arī skolēni drīkst, jo blogā tiek diskutēts par skolu un izglītību, skolām, eksāmeniem un zinātni, kā arī skolēniem paredzēta saziņa ar zinātniekiem. Galvenais, ka sekotājam no visa tā neiestājas absolūti nekādas negatīvas sekas, piem., kaut kas līdzīgs covid simptomātikai!
Comments
Post a Comment