VEBINĀRS: VISC IZGLĪTĪBAS PROFESIONĀĻI TIEKAS AR RFC&LU&RTU ZINĀTNIEKIEM – POTENCIĀLAJIEM SKOLĒNU MENTORIEM

Vebinārs: VISC izglītības profesionāļi tiekas ar RFC&LU&RTU zinātniekiem – potenciālajiem skolēnu mentoriem



 Vebināra Dienas Kārtība - Post Factum 

1. VISC pārstāvji, ZANE - Skola2030, un LIENE - Projekts Nr.8.3.2., prezentē status-quo skolu izglītības jomā, proti, jaunā kompetenču izglītība un izcilība.  Projekta Nr. 8.3.2.1/16/I/002 kontekstā LIENE  ieskicēja jomas, kurās varētu iesaistīt RFC&LU&RTU zinātniekus, kas apliecinājuši savu gatavību sekmēt skolu izglītību Mentoringa Programmas ietvaros. 

Jo RFC&LU&RTU zinātnieki augstākā mērā ir ieinteresēti dzirdēt VISC un Projekta Projekta Nr. 8.3.2.1/16/I/002  redzējumu saistībā ar CE problēmām no "iekšpuses", un salāgot RFC&VISC izpratnes par pasākumiem, kādi būtu veicami projekta Skola2030 un Projekta Nr. 8.3.2.1/16/I/002 ietvaros, kuros savu atbalstu gatavi piedāvāt arī LU&RTU zinātnieki. Piem., Kur un Kādā veidā RFC zinātnieki varētu pielikt savu roku, lai sekmētu STEM priekšmetu mācīšanu skolās un uzlabotu skolēnu sekmes CE darba izpildē. Analītiskie CEM pētījumi diemžēl parāda depresīvu akadēmisko klimatu STEM zinātņu jomā skolās un un negatīvu CEM rezultātu dinamiku ilgā laika periodā, 2009-2019, skatīt diagrammas zemāk. 

2. RFC&LU&RTU zinātnieku - potenciālo mentoru pārstāvis akad. ANDREJS izstāstīja savu  redzējumu, kas notiek skolu izglītības jomā , jo sevišķi, saistībā ar STEM priekšmetiem. 


Kā viegli saprast, RFC profils  ir kvantu fotonika un optika, daļēji arī kvantu skaitļošana un informātika. Tās ir zinātņu nozares, kuras vispār nav iedomājamas bez matemātikas klātbūtnes un tās intensīvas izmantošanas visaugstākajā līmenī. Tāpēc arī RFC zinātnieki meklē sadarbības iespējas ar Projekta Nr. 8.3.2.1/16/I/002 un Skola2030 izglītības profesionāļiem, kā kopīgiem spēkiem  apturēt STEM-CE rezultātu negatīvo dinamiku.  Vairāki RFC&LU&RTU darba semināri ir bijuši pozicionēti kā šāda specifiska pētnieciskā darba (šoreiz pilnīgi sabiedriskā kārtā) atskaites par padarīto minētajā  jautājumā, lai saprastu, kas notiek skolās un kā tas rezultējas 12-klašu skolēnu CEM rādītājos. RFC iniciatīvai sadarboties ar Projekta Nr. 8.3.2.1/16/I/002 un  Skola2030 izglītības profesionāļiem un atbalstīt izglītības reformas pasākumus ir pievienojušies 120-130 LU&RTU zinātnieku, kuri aizpildījuši t.s. ZMS-anketas, kuru skaits joprojām turpina pieaugt


Zinātniekiem diezgan viegli iedomāties sevi kā skolēnu ZPD tematu izstrādātājus un  šo pētniecības darbu vadītājus. Savukārt VISC personā RFC saredz kā šī pasākuma koordinatorus un vadītājus metodiski-pedagoģiskajā aspektā.

 3. VISC - LIENE apspriedes turpinājumā izstāstīja,  ZPD vadīšana varētu būt labs iesākums, lai zinātnieki detalizētāki iepazītos ar skolu izglītības darba specifiku. 


Tikpat svarīgi ir izveidot personiskus kontaktus ar priekšmetu skolotājiem un skolu vadību. RFC saredz, ka ZPD vadīšanu var paplašināt padziļināt, strādājot ar aktīvākajiem un neatlaidīgākajiem skolēniem, kuri ir gatavi ieguldīt darbu sevis pilnveidošanā.  Tagad nedaudz detalizētāk par Zinātnieku & Skolēnu Mentoringa Programmas (Z&S-MP) tapšanu analītisko pētījumu rezultātā (2017-2021). Z&S-MP neradās tukšā vietā, vai kādu emociju uzplūdumā, vai arī  balstoties uz ezotēriskiem argumentiem. Tas bija RFC pētnieku loģisks secinājums, veicot fotonikas nozares nākotnes prognozēšanu, izmantojot FORESIGHT metodi, skat. RFC-Bloga saites zemāk. 

4.  RFC&LU&RTU zinātnieku vārdā ULDIS augstu novērtēja VISC līdzšinējo darbību ilgtermiņā, 10 un vairāk gadu griezumā, un ar gandarījumu reflektēja LIENES priekšlikumam iesaistīties skolēnu ZPD tematu izstrādāšanā un ZPD vadīšanā. Kompaktā formā ULDIS apliecināja, ka zinātnieki vairs nedrīkst bezkaislīgi noskatīties 12.kl. absolventu akadēmisko rezultātu lejupslīdē. Ir neatliekama nepieciešamību iesaistīties skolu izglītības jomā, jo sevišķi, STEM priekšmetu mācīšanā. 

Atgriežoties pie fotonikas nozares nākotnes izredzēm, izrādījās, ka pati šaurākā vieta ir LV pieejamie cilvēkresursi ar fotonikas nozarei nepieciešamo kvalifikāciju. Un tas vispirmām kārtām ir matemātikas un fizikas pārzināšana ne jau tikai bakalaura līmenī. Jo fotonikas nozares attīstīšanai ir nepieciešama kvantu fizikas pārzināšana vismaz maģistra-doktora līmenī. Tieši fizikas un matemātikas depresīvais stāvoklis skolu izglītības posmā valstī bija tas, kas trigerēja ideju par  Z&S-MP iedarbināšanas nepieciešamību. RFC saprata, ka zinātnieki savā ziņā ir līdzatbildīgi par stāvokli   fizikas un matemātikas jomās, un ka  jādodas skolām palīgā tieši rūpēs par fotonikas nozares nākotni.  

RFC ir izdevies  piesaistīt  pozitīvi noskaņotos LU&RTU zinātnes "smagsvarus", kuriem šajā procesā būs izšķiroša loma, lai Z&S-MP  ideālisti netiktu vienkārši  sapīti LV vai ES regulās par privātumu un personas datu aizsardzību mentoringa darbā ar skolēniem. Tāpat RFC cer uz Skola2030 idejisko atbalstu un metodiski-pedagoģisko vadību.  RFC ir gandarīti par eks-rektoru  un LZA īsteno locekļu atbalstu Z&S-MP.  Un nav jau runa tikai par fiziku un matemātiku, kuras pašreiz atrodas īpaši kritiskā stāvoklī.  Ar Z&S-MP tiek saprastas visas 7 mācību jomas, ko paredz Skola2030 jaunajā izglītības reformā, un harizmātisku zinātnieku piesaisti skolu akadēmiskās vides atkopšanai. 
5.  VISC - ZANE   paziņoja par apspriedē panākto vienošanos starp VISC un  RFC&LU&RTU Mentoringa Programmu pārstāvošajiem zinātniekiem.  Kā apspriedes galveno rezultātu var minēt  RFC&LU&RTU Mentoringa Programmas zinātnieku iesaistīšanu Projekta Nr. 8.3.2.1/16/I/002 aktivitātēs.

Dokumenta beigas.


Comments

  1. Izpildot ANDRA (safirs) lūgumu, publicēju viņa pirmo gudro domu:

    Es tāpat gribētu izteikt pateicību VISC un visiem šī pasākuma dalībniekiem. .
    Gribētu padalīties ar pārdomām, uz kurām mani uzvedināja vebinārā dzirdētais un tālākā sarakste ar U.Kanderu, .O.Spārīti un A.Kozicki:, kā arī šodien dzirdētais.

    1) Īsti nesaprotu bijušā ZA prezidenta, akadēmiķa Ojāra Sparīša un RTU Mehānikas un mašīnbūves institūta Teorētiskās mehānikas un materiālu pretestības katefras vadītāja , profesora, Dr.sc. ing Andreja Karasņikova satraukumu par mentoringa juridiskajiem aspektiem. Nu nav taču mentori nekādi pedofīli (neesam jau katoļu, vai pareizticīgo mācītāji/mūki :-)) .Viens no galvenajiem izglītības reformas uzdevumiem būtu izbeigt ar skolēnu un viņu vecāku iejaukšanos pedagoģiskajā procesā. Vai varat iedomāties situāciju, ka Jūsu vecāki nāktu uz skolu ar pretenzijām, ka kāds skolotājs ir apbižojis viņu "lolojumu"? Vecāki tika izsaukti uz skolu, nevis gāja paši pēc savas iniciatīvas, un tikai īpašos gadījumos, kas skolēnam jau bija katastrofa. Domāju, ka pie tā ir jāatgriežas un jāpasaka vecākiem - "sēdiet pie ratiem, skolotāji zina ko dara. Jūs pasauks, ja būs kāda ekstremāla situācija"

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

NĀKAMĀS PAAUDZES TEHNOLOĢIJAS IZSTRĀDE AUGSTAS TĪRĪBAS KRISTĀLU AUDZĒŠANĀ